Pianolespraktijk Jana Neplechovitsj
Biografie
Toen ik 10 was hoorde ik een meisje een Haydn sonate spelen op
een vleugel bij een culturele bijeenkomst van een stel russen. Ik
weet nog heel goed hoe diep ik onder de indruk was. Ik speelde
toen al enkele jaren orgel, maar de klank van de vleugel vond ik
zo mooi en intiem dat ik de volgende dag aan mijn moeder vroeg
of ik niet op pianoles mocht. Gelukkig mocht dat en zo ben ik bij
mijn eerste pianodocente terechtgekomen: Jeannette Koekkoek.
Bij haar heb ik tot mijn 15de les gehad en van haar heb ik heel
veel liefde voor de muziek gekregen. Ik ben haar nog altijd
dankbaar voor de bijzondere lessen die zij gaf.
Het laatste jaar van de middelbare school deed ik een
vooropleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam,
waar ik les had van Marjes Benoist. Marjes leerde mij om heel
precies te studeren, want ik was een vreselijke sloddervos...
Jeannette stuurde mij op mijn 15de naar een zomercursus
in de Verendige Staten (Indiana University in Bloomington)
waar ik Christopher Harding ontmoette. Hij gaf les in Brevard,
waar ik na mijn eindexamen naartoe ben gegaan en een beurs
kreeg. In 2005 ben ik daar magna cum laude afgestudeerd aan
Brevard College School of Music.
Terug in Amsterdam heb ik mij gestort op het lesgeven.
Een tijd lang heb ik traditioneel lesgegeven: noten leren lezen
met de Thompson en Bastien methodes en voor snellere
leerlingen deed ik er ook wat techniek bij zoals ik geleerd had in
de VS. Maar het knaagde aan mij dat sommige leerlingen alles
snapten en anderen traag en moeizaam en vooral niet meer
gemotiveerd waren om door te gaan. Dat laatste vond ik het
ergst, want ik wilde dat al mijn leerlingen, hoe traag ze ook
leerden, gemotiveerd bleven en vooral ook lol hadden in muziek
maken.
Zodoende ben ik MusicMindGames gaan gebruiken in de
lessen en merkte ik dat mijn leerlingen dit erg leuk en
stimulerend vonden en vaak zelfs vroegen of we niet een bepaald
spel konden doen. Dat zette mij aan het denken: spelenderwijs
leren en vooral zó leren dat al het volgende gemakkelijk
toegevoegd kan worden is wat leerlingen nodig hebben. Op de
traditionele manier sla je vaak teveel stappen over. In de
MusicMindGames manier kun je theorie overbrengen, zonder
dat het op theorie lijkt, je vermomt eigenlijk datgene wat geleerd
moet worden door er een spel van te maken.
Later kwam ik een pianolerares tegen (Heleen Verleur) die
de Suzuki Methode al een tijdje gebruikte en aan wie ik vroeg of
ik bij haar lessen kon meekijken. Ik was erg onder de indruk! De
kinderen speelden met een mooie techniek en hadden een
prachtige klank, iets wat ik bij traditioneel onderwijs in mindere
mate tegenkwam. Sinds ik deze twee methodes ben gaan
gebruiken is het lesgeven mij steeds meer gaan bevallen en blijf
ik mij ontwikkelen in het vinden van een creatieve en frisse
manier om mijn leerlingen te prikkelen. Daarom volg ik
momenteel de Suzuki-docenten opleiding bij Huub de Leeuw in
Utrecht.
Lesgeven is de laatste jaren een echte passie voor mij
geworden. Inmiddels ben ik nu elf jaar werkzaam als docent.
Mijn lespraktijk is in Amsterdam en in Warder.
Ik ben lid van de SVN (Suzuki Vereniging Nederland) en de
EPTA (European Piano Teachers Association).
Prijzen
In 2003 won ik de Tweede Prijs in de North Carolina Music
Teachers National Association Collegiate Piano Competition.
Commentaar van de jury:
"Very commanding, strong, solid, plus expressive playing." "You
have a lot of talent, fire, depth, plus 'spark' of true talent." "A
little wild technically, but full of fire and feeling. Your playing
has a great sense of involvement, expression and drive!" "Great
vitality plus sense of drama. It wasn't always clean but I would
much rather hear this than antiseptic playing."
In 2005 won ik de Music Theory Award: prijs voor de beste
student van de muziek theorie studies.