Pianolespraktijk Jana Neplechovitsj
De Suzuki Manier
Dr. Shinichi Suzuki noemde zijn methode de moedertaal-
methode. Hij kwam tot de ontdekking dat alle kinderen zúlke
goede oren hebben, dat zij in korte tijd precies de tongval van
hun omgeving beheersen en dat ze zó slim zijn, dat zij zich aan
grammaticale regels houden en genuanceerde verschillen in
een taal begrijpen. De hoeveelheid woorden die kinderen
onthouden wijst ook naar een reeds goed functionerend
geheugen!
Suzuki redeneerde als volgt: als een kind een taal zo goed kan
leren dan kan een kind ook een instrument reeds op jonge
leeftijd (v.a. 3 jaar) leren bespelen. Om dit te kunnen doen, zo
stelde hij, heb je wel een aantal voorwaarden nodig:
•
Een liefdevolle, muzikale omgeving waarin er veel
aanbod is om muziek op een intuïtieve wijze op te nemen.
In de lespraktijk wordt daarom veel met CD’s gewerkt.
•
Een stimulerende, positieve benadering waarin de ouders
een hoofdrol spelen. Ouders nemen in het begin zelf les,
zodat ze hun kind thuis kunnen begeleiden bij het
oefenen én blijven de lessen van hun kind volgen totdat
deze zelfstandig genoeg is om thuis zonder begeleiding te
oefenen.
•
Veel herhaling van het repertoire. We zeggen niet: Zo, dit
woord ken je, nu hoef je het nooit meer te herhalen! Het
continu herhalen van de geleerde stukken vormt de basis
om steeds moeilijkere vaardigheden aan te leren.
De MusicMindGames van Michiko Yurko
In mijn lespraktijk begint een kind niet direct met noten lezen,
maar leert het kind op gehoor te spelen en de basis van een
goede techniek. Maar dat neemt niet weg dat je los van de
pianoles ook al kunt beginnen met het voorbereiden op het
leren lezen van blad.
Dit doe ik door groepjes kinderen van dezelfde niveau en
leeftijd bij elkaar te brengen en ze spelenderwijs een grondige
basis te geven voor het begrijpen van het notenbeeld.
Met behulp van de spellen van Michiko Yurko, onder de
naam van MusicMindGames, krijgen ze iedere week een hele
serie spellen, waarin kennisgemaakt wordt met het muzikale
alfabet, ritme, de notenbalk en solfège. Aan het eind van de les
is er altijd een moment om voor elkaar te spelen, wat tevens
een voorbereiding is om voor publiek te spelen. Kijk even op de
website van Michiko om een beeld te krijgen van haar spellen.